Artikelen

Lees tips en insights over vitaliteit.

Artikel

Hoe je echt gedragsverandering creëert.

Als wij willen begrijpen hoe gedragsverandering daadwerkelijk tot stand komt wenden wij ons tot het Fogg Behavior Model, ontwikkeld door gedragsexpert B.J. Fogg van Stanford University. Het uitgangspunt van het

Oefening: Je meest Vitale Zelf
Insights

Oefening: Je meest Vitale Zelf

Voor deze oefening is een journal, notitieboek of notitieapp erg handig om op te schrijven of uit te beelden wat je tegenkomt. Neem een moment om rustig te gaan zitten,

Insights

Tool: Hulpbronnen opbouwen met HEAL

Hanson gebruikt voor deze tool de mooie Engelse afkorting heal, die wij ook zullen gebruiken in dit boek, maar dan in het Nederlands en aangevuld met het werk van Fredrickson

Insights

De opwaartse spiraal

Hoe start je een opwaartse spiraal waarmee je bandbreedte groter wordt? Het recept hiervoor werd in kaart gebracht door dr. Barbara Fredrickson, een voorloper binnen de positieve psychologie. Zij ontwikkelde

Insights

Tool: Zelfregulatie met oriëntatie

Om de neerwaartse spiraal te doorbreken moet je leren om je percepties te verschuiven van onveiligheid naar veiligheid. Het goede nieuws is dat je lichaam en brein daar al miljoenen

Insights

De neerwaartse spiraal

Peter Levine publiceerde in de jaren zeventig voor het eerst zijn onderzoek op het gebied van opgestapelde stress. Hij kwam erachter dat als we te vaak of te lang onze

Insights

Biologische bandbreedte

Álle systemen waaruit jij bestaat – je lichaam, brein en geest – staan als een groot biologisch netwerk met elkaar in verbinding. Een beetje zoals internet. Stel, je zit thuis