Case Study

Maintec

Branche:

Techniek

Website:
Locatie:

Amsterdam

Aantal werknemers:

100+

Case Study

Maintec

Branche:

Techniek

Website:
Locatie:

Amsterdam

Aantal werknemers:

100+

Maintec E1613138544737 1024x281

Over de organisatie

Maintec is onderdeel van TecqGroep: een groep bedrijven die gespecialiseerd is in de bemiddeling van technisch personeel. Deze specialistische werkmaatschappijen zorgen ervoor dat technische opdrachtgevers over de juiste specialisten kunnen beschikken, passend bij ieders ambitie en carrièreniveau. TecqGroep heeft een sterke positie in de technische arbeidsmarkt en bemiddelt op elk niveau, zowel blue collar als white collar specialisten.

De hulpvraag

De hulpvraag en de urgentie ontstond door de verzuimcijfers en het verloop van de medewerkers. Door de masterclass zijn we in contact gekomen met het NEV. We hebben toen vooral gespard over leiderschap en de cultuur die daarachter zit. Hoe dat te verbeteren in de hoop dat verzuim en het verloop van de medewerkers omlaag zouden gaan.

De pijn zat vooral in een stuk werkbeleving, we zagen dat onze medewerkers uitvielen. In de praktijk zag je dat bijvoorbeeld de medewerker in privé al problemen had en als er dan iets op het werk voorviel of op het moment dat je op het werk een gesprek over het functioneren hebt, dat dat dan de druppel is om ziek te melden. Er ontstond een bepaalde cultuur,  de dialoog tussen medewerker en werkgever was bijna voorbij. Het ziekmelden werd bijna als een soort wanhoopsdaad ingezet. 

YNNO ILLUSTRATIES Mesa De Trabajo 1 Copy 3
Business Deal Pana

Waarom heeft Maintec voor het NEV gekozen?

n van mijn collega’s had zich in eerste instantie aangemeld voor de masterclass en heeft dit toen met mij gedeeld. Ik heb me ook voor de masterclass aangemeld. We hebben daar ook direct telefonisch contact over gehad met het NEV. Het is verfrissend om te praten met het NEV, een partij die de bevindingen met een begrijpelijk en wetenschappelijk systeem kan onderbouwen. Ik heb ook bij andere partijen informatie opgehaald, maar het job demand resource model van het NEV is heel vernieuwend en begrijpelijk. Je kan tot in de detail inzoomen in het systeem en op de hoofdlijnen is het super tastbaar. Dit gaf mij een goede grip op de materie. Dat je al tijdens de acquisitie en verkoop van het product zo een goede service krijgt van het NEV geeft een goed vertrouwen dat je een meedenkende sparringpartner hebt met het NEV. Ook al zonder het traject was de masterclass al heel waardevol. Heel positief, top!

Hoe ervaar je de HR Analytics software van het NEV?

Het dashboard en adviesrapport waren helder en goed leesbaar. We konden makkelijk de vertaalslag maken voor de directie. In gesprekken met de projectgroep werkt het goed om met het dashboard te werken, omdat het dan meer tastbaar wordt. Het helpt altijd in je HR rol als je data hebt.

We hebben een projectgroep samengesteld met vrijwilligers die zich hier voor hebben aangemeld. En we hebben de data als resultaat van de metingen met hen gedeeld. Hier reageerde de projectgroep erg positief op, het is goed bevallen. We hebben de bevindingen ook met de projectgroep gedeeld vanuit de toelichting. We hebben met hen ook over de bevindingen gespard en gevraagd wat zij vinden van de bevindingen.  

Business Plan Pana
Hero Home 1

Wat is de belangrijkste meerwaarde van de HR Analytics software?

De aanbevelingen hangen nauw met elkaar samen. Het data driven stuk en het systemisch lezen van de data werkt heel goed binnen de organisatie. Het is helemaal compleet. Doordat het zo goed data driven is – kan je de softheid uit het programma halen. Het is erg praktisch, doelgericht en tastbaar. Veel aanbevelingen vanuit het rapport zijn al in gang gezet. Het helpt dat het MT al goed ‘on board’ is en dat de projectgroep ook goed meewerkt.

Het verzuim is nu echt al gigantisch omlaag. De medewerkers zijn nu ook al veel meer betrokken en we hopen dat het verloop ook stagneert. Uiteraard hopen we ook dat we goede ambassadeurs hieraan overhouden die het vitaliteitsprogramma goed kunnen vertegenwoordigen. 

Uiteraard willen we dat we medewerkers meer betrokken zijn, dat is de hartslag van Maintec. Ik kan heel duidelijk plaatsen waar het aan mankeerde voordat we met het NEV aan de slag gingen.  

Zijn de directie en het MT dankzij de metingen en het vitaliteitsprogramma ook anders gaan kijken naar bepaalde zaken?​

Dit is ook gepaard gegaan met de structuurwijziging. De directie is van samenstelling veranderd en na de structuurwijziging heeft de directie prioriteit gegeven aan het vitaliteitsprogramma en het werken aan de vitaliteit van de medewerkers.

Johan Rensing, onze CEO is echt op de mens en het menselijk welzijn gericht. Hij is juist degene die het vitaliteitsprogramma van het NEV echt belangrijk vindt. Er was een gelegenheid dat we een presentatie gingen voorbereiden m.b.t. het dashboard, toen wilde ik twee bevindingen uit het dashboard uitlichten, Johan wilde het dashboard en de bevindingen van het NEV juist uitgebreider behandelen, dus dat zegt voor mij wel genoeg.

Brainstorming Pana
YNNO ILLUSTRATIES Mesa De Trabajo 1 Copy

Voldoet de samenwerking met het NEV aan de verwachtingen? ​

Het NEV heeft ons goed begeleid. De samenwerking is goed verlopen en NEV biedt extra service zonder dat er gelijk wordt gefactureerd. De samenwerking voelde gelijkwaardig. Ik heb nooit een gemis gevoelt. Het NEV heeft echt toegevoegde waarde gegeven aan de vitaliteit van onze medewerkers. Dat is ook gelijk het onderscheidende vermogen van het NEV geweest, samen met de wetenschappelijke onderbouwing van het vitaliteitsprogramma. Dat vind je niet terug bij andere partijen. 

Welke resultaten zijn er behaald?

0
Communicatie met het NEV
0
Kwaliteit training en diagnose
0
Tevredenheid over Trainer​
0
Algehele tevredenheid
Ik ben supertevreden en NEV is scherp op de bal, goed bereikbaar en altijd beschikbaar voor overleg.

Download onze gratis whitepaper

Ontdek wat allemaal mogelijk is op het gebied van vitaliteit.
Brochure

Whitepaper

  • Voer een getal tussen 1 en 50000 in.