Hoe je echt gedragsverandering creëert.

Deel deze post

Als wij willen begrijpen hoe gedragsverandering daadwerkelijk tot stand komt wenden wij ons tot het Fogg Behavior Model, ontwikkeld door gedragsexpert B.J. Fogg van Stanford University. Het uitgangspunt van het model is dat mensen niet zomaar uit zichzelf bepaald gedrag gaan vertonen. Daarvoor moet volgens Fogg aan drie voorwaarden worden voldaan:

  • Er moet een trigger zijn om het gedrag te starten.
  • Op het moment van de trigger moet de motivatie groot genoeg zijn.
  • Op het moment van de trigger moet het gedrag waarom we vragen simpel genoeg zijn.


Deze drie voorwaarden worden in het Fogg behavior model als volgt weergegeven:

Hoe Je Echt Gedragsverandering Creëert.

In het bovenstaand figuur is te zien dat motivatie, eenvoud en de trigger een cruciale drie-eenheid vormen. Op de verticale as zie je de motivatie, op de horizontale as de eenvoud van een gedrag. Als beide groot genoeg zijn en boven de drempel komen, ontstaat het gedrag op het moment dat een trigger wordt waargenomen. Als de motivatie en de eenvoud niet groot genoeg zijn en triggers dus onder de drempel vallen, leidt de trigger niet tot activatie van het gewenste gedrag.

Trigger, motivatie en eenvoud

Een trigger is iets wat ons vraagt om bepaald gedrag te vertonen of ons eraan herinnert om dat te doen. Volgens Fogg zijn er maar weinig gedragingen die níét door een extern verzoek in gang worden gezet. Het Fogg Behavior Model zegt dus dat een trigger alleen tot daadwerkelijk gedrag leidt als de motivatie en de eenvoud om het gewenste gedrag te vertonen groot genoeg zijn. Motivatie draait om hoe graag iemand iets wil en eenvoud om hoe eenvoudig het is om het nieuwe gedrag te vertonen.

Dat wil niet zeggen dat zowel de motivatie als eenvoud op het moment van een trigger even groot moeten zijn. Er is sprake van een wisselwerking. Als je super gemotiveerd bent, maakt het niet (veel) uit hoe moeilijk het nieuwe gedrag is. Iemand is door de grote motivatie bereid om ‘alle’ obstakels te overwinnen, hoe lastig het gedrag ook is. Omgekeerd geldt hetzelfde. Als de motivatie klein is, kan iemand nog steeds worden overgehaald om iets te doen door juist door de eenvoud te vergroten. Dit laatste is met name relevant binnen organisaties waar men gedragsverandering wil bewerkstelligen.

Consistency is key
Het is namelijk goed om te realiseren dat van de drie voorwaarden van het Fogg Behavior Model motivatie het moeilijkst te beïnvloeden is. Gedrag kun je dus het beste proberen te veranderen in situaties waarin er al enige motivatie is, of waarin het zeer makkelijk is om het gedrag uit te voeren. Daarbij geldt: consistency is key. Gedragsexpert BJ Fogg van Stanford University laat zien dat je duurzame verandering bereikt met tiny habits. Dat zijn kleine gewoonten die zó laagdrempelig zijn, dat je zelfs op momenten van minimale motivatie tóch actie neemt. Het enige wat je nodig hebt is simpel uit te voeren gedrag met een duidelijke trigger, zoals een wekker op je telefoon, post-its op je computerscherm of een kalender op je muur waar je elke dag dat je het gedrag hebt geoefend, afkruist. Zo’n trigger zal je dus zelf moeten creëren, het liefste op een tijdstip en plek waarop je het gedrag direct kan doen.

Een laatste tip
Gedragsverandering is makkelijker als je het samen doet, want (gezonde) sociale druk is één van de belangrijkere bronnen van motivatie zegt Fogg. Maak daarom bijvoorbeeld eens een dertig dagen challenge met een vriend(in), partner, gezin of collega. In onze trainingsprogramma’s zien wij ook dat oefeningen meer impact hebben en consistent worden uitgevoerd als ze door tweetallen of groepen worden gedaan – wat we vaak accountability buddies noemen. Daarnaast ligt bij ons een belangrijke focus op plezier, een tweede motivatiebron volgens BJ Fogg. Kijk dus altijd: hoe kun je het gewenste gedrag tegelijkertijd zo plezierig mogelijk maken? Daarmee sla je twee vliegen in één klap!

Wil je meer weten over de wetenschap van vitaliteit? Heb je hulp nodig om je organisatie vitaler te maken? Meld je dan nu aan voor één van onze masterclasses, download onze whitepaper om erachter te komen wat wij jou en je organisatie nog meer kunnen bieden.

 

Meld je aan voor een masterclass Download whitepaper

 

Liever nieuwe artikelen per mail ontvangen?
Lees andere artikelen