In de huidige maatschappij waarin keuzestress, fear-of-missing-out en prestatiedrang aan de orde van de dag is, zouden kinderen gezond en weerbaar hun weg moeten kunnen vinden. Het NEV gelooft dat het daarom van cruciaal belang is dat kinderen in Nederland voorafgaand aan hun puberteit en beginnende adolescentie de kennis en vaardigheden aangeleerd krijgen in het omgaan met stress en stressvolle situaties. Vanuit deze overtuiging start het NEV in samenwerking met het Basis onderwijs en het Voortgezet onderwijs het initiatief om een onafhankelijke non-profit stichting op te zetten met als hoofddoel:
Het ontwikkelen en implementeren van hét integrale en evidence-based lesprogramma gericht op het vergroten van kennis, bewustzijn en vaardigheden rondom energie en stressregulatie van kinderen in de prepuberteit om zo preventief chronische stress te voorkomen.
We noemen dit Kid Fit! Een programma dat gezamenlijk met de kinderen, leraren en ouders ontwikkeld dient te worden. We gaan per september 2023 aan de slag en jij kunt meedoen.
Kid Fit staat voor een stressbestendige generatie die het bewustzijn, de vaardigheden en kennis heeft om met stressvolle situaties om te gaan.
Door de integrale aanpak van het programma leren alle kinderen in Nederland, in de leeftijd van 10 t/m 14, hun lichamelijke, emotionele en mentale energie te reguleren om vitaal en gezond op te groeien en chronische stress tegen te gaan.
Dit gebeurt door het ontwikkelen en implementeren van een praktisch toepasbaar lesprogramma evenals het vergroten van de kennis en vaardigheden van de leraren en het ondersteunend personeel.
Onze missie is om bij te dragen aan een stressbestendige generatie die het bewustzijn, de vaardigheden en kennis heeft om met stressvolle situaties om te kunnen gaan.
Vanuit de overtuiging dat wij dit enkel kunnen realiseren door de beschikbare wetenschappelijke kennis samen te brengen met de ervaring uit de praktijk dient het Kid Fit programma bottum-up tot stand te komen.
Dat betekent dat we het programma met de kinderen, leraren en ouders op de werkvloer willen ontwikkelen. Alleen dan kunnen de nieuwste wetenschappelijke inzichten toepasbaar worden gemaakt in de praktijk en ingebed worden in een gevalideerd lesprogramma voor kinderen in de pre-pubertijd.
Daar waar vele interventieprogramma’s gericht zijn op specifieke doelgroepen of probleemgedrag binnen het basisonderwijs geloven wij in een integrale aanpak voor ieder kind, gericht op het vergroten van kennis, bewustzijn en vaardigheden rondom energie en stressregulatie. Met als doel om voor al deze kinderen het fundament te leggen voor toekomstige stressbestendigheid en vitaliteit.
Vanuit dit belang dienen alle kinderen vaardigheden te ontwikkelen in het omgaan met verschillende contextuele en moderne stressoren zoals; keuzestress, de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs, fear-of-missing-out, prestatiedrang, identiteitskeuzes en studie/werk, overprikkeling, pear-pressure, vrije tijdsbesteding en herstelbalans.
Naast dat de kinderen in groep 7 en 8 van het basisonderwijs en de kinderopvang deze vaardigheden worden aangereikt zal continuering van het programma worden geborgd in het voortgezet onderwijs om kennis en kunde beter borgen bij de kinderen.
"*" geeft vereiste velden aan
We nemen alleen contact op voor het inplannen van een demo of masterclass. Door dit formulier in te dienen, bevestig ik dat ik het privacybeleid heb gelezen en akkoord ga met de verwerking van mijn persoonlijke gegevens door het NEV voor de vermelde doeleinden. In geval van toestemming kan ik mijn toestemming voor deze verwerking op elk moment intrekken.