Oefening: Je meest Vitale Zelf

Deel deze post

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Voor deze oefening is een journal, notitieboek of notitieapp erg handig om op te schrijven of uit te beelden wat je tegenkomt. Neem een moment om rustig te gaan zitten, doe de oriëntatieoefening om even te bezinken voordat je je gaat bezinnen. Denk dan eens terug aan drie momenten – in de laatste paar dagen, weken of maanden – waarop je je het meest jezelf voelde. Momenten waarop je je bijvoorbeeld dichter bij het authentieke zelf voelde dat je zou willen zijn, of momenten waarop je simpelweg meer vitaliteit of plezier voelde dan normaal. Schrijf op welke herinneringen, beelden en gevoelens hierbij opkomen. Neem je tijd voor deze eerste stap. Vervolgens ga je naar stap 2: vooruitkijken. Wat komt er bij je op als je denkt aan wie je écht zou willen zijn? Hoe ziet het toekomstbeeld dat jouw Vitale Zelf symboliseert eruit? Denk daarbij aan jezelf over bijvoorbeeld vijf tot tien jaar. Kijk ook hierbij weer welke beelden er opkomen, bijvoorbeeld welke omgeving je ziet, welke mensen, hoe je er fysiek uitziet, hoe je houding is, hoe je praat en omgaat met andere mensen. Probeer een complete ‘scène’ van je Vitale Zelf in de toekomst te zien en merk ook weer de gevoelens op die hierbij opkomen. Je kunt de volgende vragen beantwoorden om nog meer richting te geven aan deze oefening.

Vragen voor je Vitale Zelf:

Hoe ziet de ideale dag van je Vitale Zelf eruit? Wat doe je en met wie?

Bijvoorbeeld: Ik werk in de ochtend met een team waar ik me echt in thuis voel, aan onze missie om duurzame energie de nieuwe norm te maken in Nederland. ’s Middags houd ik dan meer tijd over om met creatieve projecten bezig te zijn of om bijvoorbeeld hard te lopen in het bos. ’s Avonds ben ik al eerder thuis en kan ik met meer rust en plezier bij mijn gezin zijn.

Waardoor voelt je Vitale Zelf zich levendig, betrokken, verbonden?

Bijvoorbeeld: Wanneer we successen boeken met ons team, tijdens het hardlopen, met mijn gezin, wanneer ik met mijn twee beste vriendinnen wandel en uit eten ga, wanneer ik vrijwilligerswerk doe in onze buurt.

Welke aspecten, talenten of vaardigheden heb je (verder) ontwikkeld?

Bijvoorbeeld: spreken in het openbaar, debatteren in mijn politieke partij, het vertellen van verhalen, lange afstanden kunnen hardlopen, pianospelen.

Waardoor wordt je Vitale Zelf geliefd en gewaardeerd door je naasten?

Bijvoorbeeld: Het naleven van mijn diepere waarden rondom natuurbescherming, het leiden van een gebalanceerd werk-privéleven als moeder, mijn aandacht voor mijn eigen gezondheid en die van mijn gezin, mijn bijdrage aan de gemeenschap.

Welke gevoelens ervaart je Vitale Zelf dagelijks? En waardoor ontstaan deze gevoelens?

Bijvoorbeeld: verbinding door diepgang in relaties, energie door het sporten, plezier door het spelen met mijn kinderen en uitgaan met vriendinnen, liefde in relatie met mijn partner, vrede tijdens wandelingen in de natuur.

Hoe gaat je Vitale Zelf om met andere mensen en waardoor lukt dat?

Bijvoorbeeld: respectvol, waarderend, verbindend en empathisch. Doordat mijn Vitale Zelf de tijd neemt voor anderen, zich herinnert wat echt belangrijk is en zelf ook waardering en empathie ontvangt in werk- en privérelaties, zodat ik die ook makkelijker kan doorgeven aan anderen.

Welke vijf kernwoorden omschrijven jouw Vitale Zelf?

Bijvoorbeeld: verbindend, warm, liefdevol, krachtig en inspirerend.


 

Zoals je misschien al hebt gemerkt gaat je Vitale Zelf niet om slechts ‘meer’ energie hebben. Je Vitale Zelf is inherent verbonden en verweven met alle andere aspecten van je leven. Deze Zelf is de verwezenlijking en expressie van de levenskracht die jij in je hebt, zonder dat deze onderdrukt, geblokkeerd of gemanipuleerd hoeft te worden: het is de meest pure vorm van vitaliteit. Zoals je in deze pijler hebt gezien gaat vitaliteit dus verder dan alleen terugveren na stress – dat is veerkracht – en gaat het erom dat je toegang krijgt tot een innerlijke stuwkracht. Deze stuwende werking van het Vitale Zelf werkt verbindend en uitnodigend naar anderen om ook vanuit hun eigen Vitale Zelf te spreken en te handelen. Zo kan jouw Vitale Zelf dus bijdragen aan een collectieve opwaartse spiraal om je heen, van een vriendengroep of gezin tot aan je team en de organisatie waar je voor werkt. Zoals de wereldberoemde mytholoog Joseph Campbell ooit zei: ‘De invloed van een vitaal persoon vitaliseert.’

Mocht je dit interessant vinden, neem dan eens een kijkje in ons Handboek Vitaliteit, waarin we dit en meer uitgebreid bespreken.

Wil je meer weten over de wetenschap van vitaliteit? Heb je hulp nodig om je organisatie vitaler te maken? Meld je dan nu aan voor één van onze masterclasses, download onze whitepaper om erachter te komen wat wij jou en je organisatie nog meer kunnen bieden.

Meld je aan voor een masterclass Download whitepaper

Liever wekelijks nieuwe artikelen per mail ontvangen?

Lees andere artikelen

Insights

Oefening: Je meest Vitale Zelf

Voor deze oefening is een journal, notitieboek of notitieapp erg handig om op te schrijven of uit te beelden wat je tegenkomt. Neem een moment

Insights

Tool: Hulpbronnen opbouwen met HEAL

Hanson gebruikt voor deze tool de mooie Engelse afkorting heal, die wij ook zullen gebruiken in dit boek, maar dan in het Nederlands en aangevuld