Dit is waarom onze gebruikers dankbaarheid een super tip voor vitaliteit noemen

Dit is waarom onze gebruikers dankbaarheid een super tip voor vitaliteit noemen

Deel deze post

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

We zijn allemaal op zoek naar de ‘magische tip’ om vitaler en gelukkiger te worden. Het liefst zo snel mogelijk met minimale moeite. Een van de tips die in de buurt komt van zo’n magische tip is: focussen op dankbaarheid.

Deelnemers van onze in-company trainingen noemen keer op keer dat dit voor hen bijna magisch werkt in het versterken van hun vitaliteit en algehele geluksgevoel. Misschien iets om zelf dus ook eens te proberen.

Positieve effecten dankbaarheid

In de laatste decennia is er steeds meer onderzoek gedaan naar dankbaarheid. Meerdere wetenschappers hebben bewezen dat dankbaarheid verschillende positieve effecten heeft.

Zo leidt dankbaarheid tot:
– Een langere en diepere slaap
– Een verbeterde fysieke gezondheid met minder klachten, pijn en lagere bloeddruk
– Een vermindering in depressieve klachten en een verhoogd psychologisch welzijn
– Een algehele verhoging van vitaliteit en energie

De beste manier om dankbaarheid te vergroten

In de verschillende wetenschappelijke onderzoeken wordt dankbaarheid op verschillende manieren opgewekt, maar één van de best onderzochte methoden is simpelweg het schrijven in een dankbaarheidsdagboek. Door elke dag slechts vijf minuten te reflecteren op waar je dankbaar voor bent behaal je al positieve effecten!

Probeer het direct uit

Schrijf drie dingen op waar je die dag of in het algemeen dankbaar voor bent, klein of groot. Voel of je direct een effect kunt merken. Een lach op je gezicht? Een gevoel van waardering? Kalmte? Tevredenheid? Wat je ook merkt, door 20-30 seconden stil te staan bij de positieve emotie die bij de dankbaarheid opkomt, kun je dit dieper verankeren in je brein en bouw je aan je vitaliteit.

Liever wekelijks nieuwe artikelen per mail ontvangen?

Lees andere artikelen

Artikel

Oefening: Ochtend- en avondroutines

Elke dag is een nieuwe kans om je slaapkwaliteit te verbeteren. En zoals je kunt lezen in ons vorige artikel over het basisritme van slaap is

Copyright © 2020 Nederlands Expertisecentrum Vitaliteit