De vier must-haves voor ieder vitaliteitsbeleid.

Deel deze post

Naast dat het voor organisaties noodzakelijk is, is het ook ontzettend leuk om aan de slag te gaan met een vitaliteitsbeleid. Maar hoe pak je dit nu gericht aan? Hieronder geven wij je de vier must-haves voor een doelgericht en effectief vitaliteitsbeleid.

  1. Vermijd symptoombestrijding door goed te meten en analyseren

Om een organisatieverandering te laten slagen moet je eerst weten waar je nu staat. Op gebied van vitaliteit beginnen organisaties veelal met een nulmeting gericht door het uitvoeren van een preventief medisch onderzoek of een medewerker tevredenheid onderzoek. Uit deze onderzoeken komt zeer relevante data om vervolgens je vitaliteitsbeleid op de baseren. Zeker geen slechte start! Het nadeel van deze manier van meten is dat de oorzaak achter deze werkbeleving niet in zicht komt. Zo kun je een hoge werkdruk meten en vervolgens geneigd zijn hier direct beleid of interventies op te ontwikkelen, bijvoorbeeld een cursus timemanagement. Terwijl deze hoge werkdruk ook kan zijn ontstaan door een gebrek aan assertiviteit en/of het niet goed kunnen stellen van grenzen. Kortom, vermijd symptoombestrijding en achterhaal eerst de achterliggende oorzaak die leidt tot een werkbeleving of collectief organisatorisch gedrag, om vervolgens je interventie effectief en resultaatgericht te maken.

  1. Maak een gericht actieplan met een integrale aanpak

Door de organisatie te zien als systeem ontstaat inzicht in de huidige dynamieken en hoe deze in stand worden gehouden. Maar er ontstaat ook inzicht in waar de kansen liggen binnen de organisatie als het gaat om meer vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Op basis van deze informatie kan een resultaatgericht en integraal actieplan worden geschreven. In dit actieplan kan vervolgens onderscheid worden gemaakt tussen interventies op organisatie-, afdelings- en individueel niveau. Binnen het actieplan is altijd wenselijk om zoveel mogelijk gebruik te maken van wat er al bestaat binnen de organisatie. Je wilt de werkvloer niet overweldigen met het zoveelste verander initiatief en verandermoeheid voorkomen. 

  1. Kleine stapjes vooruit, liever elke 1% beter!

Afhankelijk van organisatiegrootte is het goed om niet te veel interventies tegelijkertijd in te zetten. Niet iedereen hoeft gelijk yoga te doen op het werk! Begin waar ruimte en beweging mogelijk is. Zoek hierbij ambassadeurs om gezamenlijk de eilandjes van vitaliteit uitbouwen binnen de organisatie. 

  1. Behoud altijd de persoonlijke aandacht en ruimte voor het goede gesprek

Voorkom overmatig leunen op technologie/technologische interventies, zorg dat je juist het contact met mensen opzoekt en houdt. Daarbij spelen uiteraard de leidinggevenden, managers maar ook de informele leiders een belangrijke rol. Stakeholder management is essentieel. Zij blijven de belangrijkste schakels in het voeren vitaliteitsgesprekken op team en individueel niveau. Het is immers al lang niet meer een feestje alleen van HR!

 

Mocht je dit interessant vinden, neem dan eens een kijkje in ons Handboek Vitaliteit, waarin we dit en meer uitgebreid bespreken.

Wil je meer weten over de wetenschap van vitaliteit? Heb je hulp nodig om je organisatie vitaler te maken? Meld je dan nu aan voor één van onze masterclasses, download onze whitepaper om erachter te komen wat wij jou en je organisatie nog meer kunnen bieden.

Meld je aan voor een masterclass Download whitepaper

Liever nieuwe artikelen per mail ontvangen?
Lees andere artikelen