Bas Snippert bij Jinek

Deel deze post

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Onze vitaliteitexpert Bas Snippert is geïnterviewd voor een artikel bij Jinek over veerkracht, Corona en vakantie.

Hebben we het afgelopen jaar een andere manier stress ervaren het afgelopen jaar, qua werkstress bijvoorbeeld?

“Stress is stress, biologisch gezien komt alle stress uit hetzelfde systeem. Maar de omstandigheden waren heel erg anders. In het normale leven hadden we een scherpe afbakening: om 9:00 uur ging je naar kantoor en om 17:00 uur weer naar huis. Veel van dit soort markeringen in een dag, week, zelfs een jaar, zijn weggevallen. Ons stresssysteem staat op dit moment daarom veel vaker, langer en sterker aan – zodat we ons kunnen aanpassen. We hebben daarmee veel energie verbruikt die we normaal niet zoveel gebruiken. We zitten in een geweldig grote crisis, een pandemie. Dat is een abnormale situatie, maar we hebben geprobeerd zo normaal mogelijk door te werken en leven. Zo zijn we in een ongezonde werkcultuur beland waarin we vonden dat alles maar gewoon door kon gaan – in een abnormale situatie. Dat leidt tot ‘opgestapelde stress’ en dat is een groot risico voor ná de crisis.”

Gaan we de effecten van die abnormale situatie voelen op vakantie?

“We hebben ons structureel moeten aanpassen. Dat aanpassingsvermogen hebben we kunnen putten uit onze reserve-energie. Wat we het afgelopen anderhalf jaar meer gevoeld hebben, is onder andere het stresshormoon cortisol. Als cortisol chronisch aanwezig is op hoog niveau in je lijf, onderdrukt het ontstekingen. Ontstekingen zijn signalen van het lichaam om rustiger aan te gaan doen en te herstellen, maar cortisol onderdrukt dat signaal. Als je voor het eerst weer écht gaat ontspannen, laat je als het ware ‘de klep’ los van deze opeenstapeling van achterstallig onderhoud. Dan komen die ontstekingen ‘plotseling’ weer naar boven. Houd er rekening mee dat je je niet lekker kunt voelen, of je ‘vreemde’ klachten of pijntjes merkt, zoals dat je huidklachten, hoofdpijn. Misschien wordt je zelfs ziek.”

Zijn een paar weken vakantie dan wel genoeg om die uitgeputte batterij op te laden?

“Ons zenuwstelsel is zo’n enorm zelfregulerend en zelf organiserend systeem dat alles wat je nu niet kunt verwerken, later wordt verwerkt. Als ons organisme zich veilig voelt, voert het spontaan achterstallig onderhoud uit. Je kunt dat mooi zien aan gedrag van mensen: zodra we ons veilig en wellicht wat verveeld voelen, gaan we opruimen in huis. Dat is een weerspiegeling van wat lichaam en geest ook heel graag willen doen wanneer we échte rust ervaren. Dat is een impuls om onszelf weer op te bouwen voor een nieuwe periode van inspanningen en uitdagingen. Een fijne omgeving helpt daarbij, omdat onze omgeving zo ook rust en steun geeft aan ons herstelproces. Dan kun je vervolgens in een paar weken vakantie de batterij weer heel ver opladen.”

Kunnen we zelf nog iets doen om weer optimaal op te laden?

“We komen uit een periode van hoge energie. Dat moeten we reguleren richting meer gebalanceerde energie. Dé manier voor ons brein om dat spontaan te doen, is door de perceptie van veiligheid te creëren. Alles wat op veiligheid duidt, helpt bij het terugschakelen naar rust en herstel. Volg bijvoorbeeld het nieuws en social media minder om niet met negatief nieuws geconfronteerd te worden.

Afkicken van de stressspiraal die tijdens de coronacrisis bij veel mensen is ontstaan, doe je door prettige ervaringen en gezonde ontspanning sterker te verankeren in het brein met behulp van je zintuigen en lichaamsbewustzijn. Daar is een heel simpel stappenplan voor: herken, ervaar, absorbeer en link (HEAL). Herken een prettige ervaring, zoals lekker liggen in het gras in de zon. Ervaar ‘m vervolgens ook echt: voel het gras, de wind op je huid. Absorbeer de positieve gevoelens die daarbij vrijkomen, zoals gevoelens van diepe ontspanning, vredigheid of welzijn. Dan wordt deze ervaring verankerd in de diepe delen van je brein. Twintig tot dertig seconden een positief gevoel ervaren is al genoeg om het te verankeren. Dan ben je letterlijk je reserves en hulpbronnen weer aan het opbouwen. De vierde stap is linken: doe nog zo’n rondje waarin je een positieve ervaring verdiept om de zogenaamde ‘opwaartse spiraal van vitaliteit’ in jezelf te versterken.

Dit kan overigens altijd, overal. Ga lekker op de bank liggen. Ga dagdromen. We hebben veel te rusten de komende periode. Ga lekker sporten, pak oude hobby’s op, wees lief voor jezelf, je kinderen en huisdieren. Knuffel veel. Probeer weer contact te maken met het leven.”

 

Bas Snippert is ook auteur van ons Handboek voor vitaliteit.

Bekijk ons handboek Download whitepaper

Voor het volledige artikel, klik hier.

Liever wekelijks nieuwe artikelen per mail ontvangen?

Lees andere artikelen

Insights

Oefening: Je meest Vitale Zelf

Voor deze oefening is een journal, notitieboek of notitieapp erg handig om op te schrijven of uit te beelden wat je tegenkomt. Neem een moment

Insights

Tool: Hulpbronnen opbouwen met HEAL

Hanson gebruikt voor deze tool de mooie Engelse afkorting heal, die wij ook zullen gebruiken in dit boek, maar dan in het Nederlands en aangevuld